dinsdag 17 juli 2012

Hellendoorn en JeanPierre

Echtgenoot en ik worden langzaamaan volwassen en wijs en alles. Wij hebben dit jaar namelijk al reeds onze vakantieplannen gemaakt, al een paar weken voordat we daadwerkelijk gaan. Een hele prestatie, voor ons doen. Vorig jaar schreef ik nog over de waanzinnige paniekerige zoektocht naar een camping, twee dagen voor we van plan waren ons kamp op te slaan. Niet alleen hadden we geen bestemming, maar ook ontbraken de helft van de kampeerspullen, en terwijl wij Zoon1 probeerden gerust te stellen en te verzekeren dat we welzeker weg zouden gaan, hadden we zelf nog geen idee. Het kind is altijd al een beetje wantrouwig, als wij plannen aankondigen, want kent ons langer dan vandaag en heeft doorgaans zijn zaakjes al beter op orde dan zijn ouders.
Ja, hij is pas 6, maar het is wel zo.
(Overigens kwam hij gisteren thuis met een prachtig rapport, waar de tranen mij van in de ogen sprongen, mijn slimme kind, dat overal goed op scoort, behalve op 'aandacht vragen' wat ik dan ook alweer tranentrekkend vind, ook al is de juf er nogal van gecharmeerd).
(Hij kwam uit school met diverse tassen vol gymspullen en luizenzakken boterhamtrommels en zijn rapport daartussen, terwijl ik op de fiets in de stromende regen stond met Zoon2 achterop en de zwemtas er nog bij. Het rapport kwam verlept en nat thuis, wat mij kwam te staan op verwijtende blikken van Zoon1 die mij een 'rotmoeder' vond omdat ik het niet klaar had gespeeld om precies zijn rapport droog over te brengen, terwijl werkelijk alles, mijn ondergoed incluis, tot op de laatste draad doorweekt was)
(Ik heb de boel laten drogen, beloofd dat ik het zelfs zou strijken, indien nodig, en het is zowaar goed gekomen. Ook ben ik geen rotmoeder meer omdat ik hem een mooi cadeau heb beloofd, voor zijn mooie prestaties in groep3).

Anyway. Wij gaan dit jaar naar Hellendoorn op vakantie. In het huis van de zus van VriendinT, die prachtig woont in een bossige omgeving in een vrijstaand huis met paarden en alles. Wij gaan daar een week of 3 in het huis zitten, voor de dieren zorgen en veelal uit eten en naar pretparken.
Zoon1 is tevreden. Heeft foto's gezien. Weet hoe lang het rijden is. Dat zijn fiets meegaat. En ik heb hem ervan verzekerd dat er ergens wel een supermarkt is, zodat we heus lekker eten gaan kopen.
Ja, het kind gaat niet over 1 nacht ijs.

Het is wel geruststellend, dat we een plan hebben en een doel en dit alles op een vastgestelde datum.
Progressie, progressie.

Zuske gaat ook nog een week ofzo langskomen.
Nadat ze terug is uit Parijs.
Waar ze heen gaat fietsen. Met ons vader.
Ja, daar kijkt u van op.
Ik ook, hoor. Wij praten al weken over fietsen, soorten sturen, soorten tassen, slaapzakken en matjes en dat alles in het klein en licht voor op de fiets. Ik heb erop aangedrongen dat ze wel ook een jurkje meeneemt, voor het geval ze op een avond op een terras gaat zitten en misschien wel JeanPierre tegenkomt, een charmante Fransman met sterke armen die best wel in Nederland wil wonen en vader wil worden van 2 kleine Nederlands-Franse kindekes, terwijl hij een goede baan heeft en leuk haar en die ook heel goed is met boren en zagen, want dat is altijd wel zo aantrekkelijk, een handyman.
Ja, je weet het immers niet.
En ik zou niet willen dat JeanPierre dan, verliefd op de schoonheid en verrukt van de charmantheid van mijn Zuske, toch het hazenpad kiest omdat zij daar net toevallig in haar fietsbroek zit in plaats van in het leuke jurkje. Fietsbroeken zijn de grootste dompers in een liefde, placht ik te denken. De duivel van het plezier. De Dries Roelvink van de muziek.
Zeg maar.
Ja, voor nuttige adviezen moet u bij mij zijn hoor.
Ik zal JeanPierre als het zo uitkomt ook wel even influisteren dat hij elke middag moet zorgen dat de Chardonnay koud staat, want dat zijn van die kleine dingen in een prille liefde, die het verschil kunnen maken.
Of dat hij gewoon voor het plezier van zijn liefde en haar zus, zo terloops wat hout gaat lopen hakken, terwijl wij op een tuinbankje wat bijpraten. Al dan niet met een houthakkersblouse aan. Met opgerolde mouwen.

Nu ja, Hellendoorn dus. Over anderhalve week. Wat een prettig idee he.

7 opmerkingen:

  1. Ha die Kristel,

    Wow, weer een te gekke blog en zooooooo Kristel.
    Alvast een hele fijne vakantie.

    Groet,
    Raziye

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Lief, en.... verget niet de knollen te borstelen....daags! Ha! x Linnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed! En die jeanpierre klinkt te goed. Wordt alleen maar gelazer tussen jou en je zus,want daar ga jij natuurlijk niet van afblijven van zo'n mister perfect :-)
    Geniet in t hellendoornse!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Raziye, dank!!

    Lin, die knollen laat ik aan Cees over natuurlijk, haha!!

    Leonieke, dat denk ik ook wel, maar wij zijn lieve zusters, wij delen gewoon, hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hellendoorn, wow dat is dicht bij van hier. Zo'n beetje op spuugafstand. Als je een beetje spuger bent, dan. Ik hoop op een heerlijke tijd voor jullie daar, hier kort bij de Bergen. (Jawel, de Hellendoornse & De Holter-!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Evelyn, wat grappig. Heb je nog goede dagje-weg tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Neuh..

    Hoewel je lekker kunt zitten bij Budde in Nijverdal, Tastoe in Holten en in Hellendoorn zal toch ook wel een bodega zijn? Hm, niet zo leuk voor Zoon1 & 2, zeg je? Canadese begraafplaats is recent opgekalefaterd; ik ben er zelf nog niet geweest, haha! Maar in het kader van 1940-1945-opvoeding van je zonen: doen! Kinderboerderij Dondertman: aanrader. Eekhoorntjesbos: Ook. (Hoewel ik de laatste keer dat ik er was, nogal struikelde over gestylde ouders met kinderen als accessoire. ("Nee, Latoya, je mag nu niet meer van die bult zand afrollen met je witte designerjasje!")

    En verders: Gewoon genieten. En het is in Hellendoorn! Jeeh! Veel plezier..!

    BeantwoordenVerwijderen